ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک مهم‌ترین فرآیند در زمینه واردات و صادرات کالا به شمار می آید و این فرآیند بسته به قوانین و مقررات کشورها مراحل گوناگونی را شامل می‌شود. در این خصوص لازم است که با مراحل ترخیص کالا از گمرک آشنا باشید و قوانین و مقررات آن را به خوبی بشناسید، زیرا در صورت بروز هرگونه بی‌دقتی و اظهار نادرست و انتقال اطلاعات اشتباه به گمرک و یا ناآگاه بودن ترخیص کار، ممکن است کالای شما قاچاق شمرده شود و متحمل خسارات مالی زیادی شوید.

بنابراین بهتر است انجام تمامی مراحل ترخیص کالای خود از گمرک را به شرکت‌ پستی که بار شما را ارسال کرده است بسپارید و از تجربیات آن‌ها در این زمینه بهره مند شوید.با سپردن فرآیند ترخیص کالاهای خود به شرکت پست بین المللی سامان اکسپرس نه تنها در وقت خود صرفه جویی می‌کنید بلکه از پرداخت هزینه‌های سنگین و اضافی نیز جلوگیری خواهید کرد.

ترخیص کالای واردات و صادرات از گمرک

ترخیص کالا از گمرک چیست؟

ترخیص کالا یعنی انجام کلیه اقداماتی که برای آزاد کردن کالاهای وارداتی و صادراتی از گمرک انجام می‌شود. ترخیص کالا یک مجوز رسمی کاملاً ضروری در امور صادرات و واردات کالا به صورت بین المللی است. گمرک هر کشوری با کنترل میزان واردات و صادرات کشور، وظیفه تنظیم بازار و حمایت از تولید داخل را برعهده دارد. بر مبنای همین اصول تنظیم بازار، تعرفه‌های گمرکی کالاهای وارد شده تعیین می‌شود. همچنین لازم است برای ترخیص هر کالایی از گمرک بر اساس قوانین و شرایط کشور، مجوزهای رسمی دریافت شود. این امر مستلزم ارائه مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک، پرداخت عوارض، مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه‌ها مانند انبارداری، حمل و نقل و … است.

بهترین شرکت ترخیص کالا از گمرک

شرکت‌هایی که در زمینه ترخیص کالا از گمرک فعالیت می‌کنند، می‌توانند به تجار و بازرگانان مشاوره دهند و جهت ترخیص کالا از گمرک در کمترین زمان ممکن به آنها کمک کنند. ترخیص کاران شرکت‌های پست بین المللی اطلاعات دقیقی از قوانین گمرکی دارند و در نتیجه توانایی بالایی در زمینه ترخیص سریعتر کالاها از گمرک (ترخیص فوری کالا از گمرک) دارند؛ بنابراین انتخاب شرکت مناسب می‌تواند در جهت صرف هزینه و زمان کمتر، سودآوری بیشتری برای تجار و صاحبان کالا داشته باشد. از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین شرکت ترخیص کالا از گمرک میتوانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

> کارت کارگزاری و بازرگانی معتبر داشته باشد.

> به منظور انجام ترخیص از گمرک، تیم کاربلد و مجرب داشته باشد.

> با فرآیند ترخیص کالا از گمرک آشنایی کامل داشته باشد.

> شرکت معتبر و ثبت شده باشد و به صورت قانونی فعالیت کند.

> برای کالاهای مستعمل بتواند، کمیسیون ماده یک را دریافت کند.

> خدمات ترخیص از  تمامی گمرکات کشور را ارائه دهد.

مزایای سامان اکسپرس

سامان اکسپرس شرایط ارسال را با نیاز مشتری سازگار می‌کند.

چرا سامان اکسپرس؟!

نمایندگی در سراسر دنیا

امنیت در انتقال

سرعت در حمل و نقل

ارسال به سراسر دنیا

برای ترخیص کالا از گمرک چه اسناد و مدارکی لازم است؟

برای ترخیص هر نوع کالایی از گمرک لازم است که یک سری اسناد و مدارک تهیه شود و به گمرک ارائه گردد؛ برای مثال تجار برای ترخیص کالاهایشان به اسنادی نیاز دارند که علاوه بر معرفی تجارت و قانونی بودن نقل و انتقالاتشان، باید اظهارات و درخواست بین المللی را نیز به گمرک ارائه دهند تا تجارتشان مورد تأیید سازمان‌ها و مراجع قانونی کشور قرار گیرد. این اسناد و مدارک شامل اظهارنامه واردات، تصویر کارت بازرگانی، قبض انبار، بارنامه (بارنامه هوایی، بارنامه دریایی)، ترخیصیه، گواهی مبدأ، فاکتور خرید، اعلامیه تأمین ارز با نامه برات، پروفرما، مجوز ثبت سفارش، لیست عدل بندی، بیمه نامه، پروانه بهره برداری، مجوز ترخیص کالا، وکالت نامه رسمی و پروانه صادرات کالا می‌شود.
برای ترخیص کالا در حمل یکسره کالا قوانین متفاوت است که می‌توانید مقاله آن را مطالعه کنید.

ترخیص کالا به صورت اکسپرس

ترخیص کالا به صورت یک روزه و تنها توسط شرکت‌های پست و حمل سریع انجام می‌شود.

ترخیص کالا به صورت پته دستی

ترخیص کالا طی 1 – 2 روز کاری انجام می‌شود.

> کالاهای مسافری با وزن و ارزش مادی خاص که طبق سیاست‌گذاری‌های دولتی تعیین می‌شود و بدون نیاز به مجوزهای خاص و تنها با دستور کتبی مدیر وقت انجام می‌شود.

ترخیص کالا به صورت اظهار پته

ترخیص کالا طی 1 – 3 روز کاری انجام می‌شود.

> کالاهای مسافری با وزن و ارزش مادی خاص که طبق سیاست‌گذاری‌های دولتی تعیین می‌شود (ارزشی که تعیین می‌شود بیشتر از پته دستی است).

ترخیص کالا به صورت بند 1 ماده 38

ترخیص کالا طی 1 – 2 روز کاری انجام می‌شود.

> برای مواد اولیه، قطعات یدکی ماشین‌آلات خط تولید با ارائه مجوزهای واحد تولیدی و با دستور مدیر وقت انجام می‌شود.

ترخیص کالا به صورت اظهار ثبت سفارش

ترخیص کالا طی 10 – 15 روز کاری انجام می‌شود.

> برای بارهای تجاری با وزن و ارزش بالا و با تاییدیه بانک مرکزی (در صورت دریافت ارز از سیستم بانکی) انجام می‌شود.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

همان‌طور که گفته شد ترخیص کالا از گمرک امری مهم در زمینه تجارت بین المللی است که وارد کنندگان و بازرگانان فعال در این حوزه باید با قوانین و مقررات آن، آشنایی داشته باشند. شناخت کامل مراحل ترخیص کالا از گمرک موجب می شود که فرآیند جا به جایی کالاها در اسرع وقت و با کمترین میزان خسارت برای صاحب کالا انجام شود. اشراف کامل به فرآیند ترخیص کالا مخصوصاً در حوزه واردات از کشورهایی مانند چین (ترخیص کالا از چین) که تعاملات تجاری زیادی با ایران دارد، بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

فرآیند ترخیص کالا از گمرک در چندین مرحله اجرا می‌شود که عبارتند از:

رسیدن کالا به گمرک و دریافت قبض انبار

تهیه و آماده سازی اسناد

اظهارنامه از طریق سامانه EPL

دریافت کوتاژ اظهارنامه و تعیین مسیر اظهارنامه

کنترل و ارزیابی کالا

دریافت مجوزهای مورد نیاز مانند استاندارد، آزمایشگاه و…

کارشناسی (بررسی تعرفه و ارزش اظهارنامه)

مراجعه به صندوق و پرداخت عوارض گمرکی

بارگیری و تحویل کالا از انبار گمرک

خروج کالا از درب

انواع مسیرهای ترخیص کالا از گمرک

انواع مسیرهای ترخیص کالا از گمرک

 به منظور صرفه جویی در زمان و مدیریت خروج کالا و کنترل آن دقیق‌تر آن، از سه مسیر متفاوت با رنگ‌های سبز، زرد و قرمز برای ترخیص کالاهای تجاری استفاده می‌شود. تعیین مسیرها به صورت کامپیوتری بوده و بر اساس عوامل مختلف از جمله نوع کالا، اعتبار مالک کالا و اظهارکننده و نیز کشور تولید کننده تعیین می‌شود.

🟢 مسیر سبز گمرک: کالا بدون نیاز به مجوز و بازرسی به درب خروج هدایت می‌شود.

1. صندوق 2. بارگیری 3. انبار داری 4. تشریفات گمرکی درب خروج 5. تأیید نهایی

🟡 مسیر زرد گمرک: کالا بعد از بررسی کالا و اسناد اجازه خروج دارد.

1. ارزیابی کارشناس 2. آزمایشگاه ارزیابی استاندارد 3. تأیید نهایی 4. صندوق 5. اجازه بارگیری 6. انبارداری 7. تشریفات گمرکی درب خروج

🔴 مسیر قرمز گمرک: کارشناس بعد از دریافت مجوزهای مربوطه مانند استاندارد و ماهیت کالا می‌تواند آن را به درب خروج هدایت کند.

1. ارزیابی کارشناس 2. آزمایشگاه ارزیابی استاندارد 3. کارشناسی مجدد 4. تأیید نهایی 5. صندوق 6. اجازه بارگیری 7. انبارداری 8. تشریفات گمرکی درب خروج

در صورتی که درباره ترخیص بار از گمرک نیاز به مشاوره دارید، فرم زیر را پر کنید.

مشاوران سامان اکسپرس در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

ارتباط با ما (سامان اکسپرس)

اطلاعات(ضروری)

مدت زمان ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک ممکن است بسته به نوع کالا وارد شده چند دقیقه یا چند ساعت به طول بینجامد. مدت زمانی که برای ترخیص در نظر گرفته می‌شود به عواملی مانند  کشور مبدا و کشور مقصد، نوع کالا و تعداد کالاهایی که همزمان از گمرک عبور می کنند بستگی دارد. در برخی موارد در صورت بروز مشکل، مدت زمان ترخیص کالا از گمرک ممکن است روزها و حتی هفته‌ها طول بکشد.

هزینه ترخیص کالا چقدر است؟

هزینه ترخیص کالا از گمرک صرفاً مبالغ پرداختی به گمرک می‌باشد. هزینه‌های گمرکی شامل مجوزهای قانونی، مانند بهداشت، مخابرات، اداره استاندارد و هزینه‌هایی از جمله کارمزد، ثبت سفارش، تخلیه و بارگیری و انبارداری و غیره می‌باشد. برای مثال هزینه ترخیص کالا از دبی با چین متفاوت است و به موارد مختلف بستگی دارد.

نقش ترخیص کار در ترخیص کالا از گمرک چیست؟

ترخیص کار فردی است که از تجربه، دانش و اطلاعات کافی در زمینه ترخیص کالا برخوردار باشد و یکی از وظایف اصلی این فرد این است که بتواند در زمان مشخص، کالا را از گمرک خارج کند. از آنجایی که خدمات ترخیص کالا امری تخصصی است، بسیاری از تاجران و یا بازرگانان، ترخیص کالای خود را به افرادی که مهارت و سرعت عمل بالایی دارند، می‌سپارند. یکی از مهمترین مزایای ترخیص بار توسط ترخیص کار، این است که به دلیل سرعت عمل بالای این فرد ماهر و نیز تبحر وی در اظهار درست به گمرک، از تحمیل هزینه‌های اضافی عدم ترخیص به موقع کالا به تاجر و یا صاحب کالا جلوگیری می‌شود.

انواع کالا برای ترخیص در گمرک به چند دسته تقسیم می شوند؟

کالاها برای ترخیص در گمرک به سه دسته تقسیم می‌شوند:

 > کالاهای مجاز: به صورت قانونی و به راحتی ترخیص خواهند شد و مانعی برای ورود آنها به کشور وجود ندارد.

 > کالاهای مشروط: شامل کالاهایی هستند که ورود آنها ضمن رعایت قوانین خاصی انجام می شود.

> کالاهای غیر مجاز و ممنوعه: هر کشوری فهرستی از اقلام و مواردی دارد که اجازه ورود آنها به کشور را نمی‌دهد. به عنوان مثال: مشروبات الکلی، مایعات قابل اشتعال، اسلحه و هرچیزی که خطرناک و غیرقانونی است، در این دسته قرار می گیرد.

کلام آخر

ما در این مقاله شما را با ترخیص کالا از گمرک و مراحل آن آشنا کردیم. به یاد داشته باشید که بهترین شرکت های پست بین المللی مانند سامان اکسپرس با تعیین زمان و هزینه ترخیص کالا از گمرک شما را تا رسیدن بار موردنظرتان به مقصد در شرایطی مطمئن و امن همراهی می‌کنند. بنابراین می‌توانید علاوه بر ارسال و پست بین المللی کالای خود، در زمینه ترخیص کالا نیز بر روی این شرکت حساب ویژه‌ای باز کنید و از بابت ترخیص سریع کالای خود از گمرک آسوده خاطر باشید.

هر نوع مرسوله‌ای، هر جای دنیا

سامان اکسپرس برای هر نوع مرسوله‌ای بهترین و اقتصادی‌ترین روش ارسال را به شما معرفی می‌کند؛ کافیست از مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده کنید.

982140885160+

خدمات بار هوایی سامان اکسپرس

2 پاسخ به “ترخیص کالا از گمرک”

  1. آقا هزینه ترخیص وسایل الکترونیکی از دبی آوردم قدر میشه؟ ترخیص کاراتون حرفه این؟

    • با سلام
      دوست عزیز از خدمات کارگو دبی می‌تونید استفاده کنید و برای اطلاع از جزییات هزینه و ترخیص بار از گمرک با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
هر آنچه که باید درباره تشریفات گمرکی بدانید

هر آنچه که باید درباره تشریفات...

آیا تا به‌ حال درباره تشریفات گمرکی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید که تشریفات از مراحل مهم در واردات و صادرات انواع...

ترخیص گمرکی بیشتر بخوانید
ترخیص کالا از دبی چگونه انجام می‌شود؟

ترخیص کالا از دبی چگونه انجام...

دبی، یکی از شاهراه‌های مهم ورود محصولات مختلف وارداتی به ایران است. هزینه پایین واردات کالا از دبی و وجود...

ترخیص گمرکی بیشتر بخوانید
استعلام هزینه ترخیص کالا از گمرک

استعلام هزینه ترخیص کالا از گمرک

هزینه ترخیص کالا از گمرک یکی از موارد مهم در زمینه واردات کالاست. بسیاری از افرادی که قصد واردات کالا...

ترخیص گمرکی بیشتر بخوانید
ترخیص فوری کالا از چین

ترخیص فوری کالا از چین

ترخیص فوری کالا از چین به ایران امروزه بحث داغ بازار تجارت است. با توجه به اینکه کشور چین یکی...

ترخیص گمرکی بیشتر بخوانید
ترخیص فوری و یک روزه کالا از گمرک

ترخیص فوری و یک روزه کالا...

امروزه شرکت‌های زیادی در زمینه واردات و صادرات کالا فعالیت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین فرایندها در این حوزه، ترخیص فوری...

ترخیص گمرکی بیشتر بخوانید
راهنمای کامل حمل یکسره کالا از گمرک

راهنمای کامل حمل یکسره کالا از...

گاهی اوقات بازرگانان و تجار نیاز دارند که محصولات وارداتی به درون کشور را با سرعت بیشتری تحویل بگیرند. یا...

ترخیص گمرکی بیشتر بخوانید