حمل و نقل دریایی بار

حمل و نقل دریایی بار

امروزه حمل و نقل دریایی یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع حمل و نقل در دنیا محسوب می‌شود. انواع مختلفی از کشتی‌ها وجود دارند که برای اهداف نظامی، سیاسی، حمل و نقل مسافر و کالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب است بدانید اکثر کشتی‌هایی که در اقیانوس‌ها حرکت می‌کنند، به منظور حمل‌ونقل بار هستند. ساختار کلی کشتی‌های حمل و نقل بین المللی بار با یکدیگر متفاوت است زیرا هر نوع بار به شرایط مختلف و حمل‌ونقل ویژه‌ای نیاز دارد. در این محتوا به نکات مهم حمل دریایی بار و یا ارسال کالا با کشتی پرداخته شده است.

حمل بار با کشتی

حمل و نقل دریایی یا حمل بار با کشتی چیست؟

ارسال و جابجایی کالا از طریق کشتی و شناورهای دریایی مانند کشتی‌های باری، قایق، لنج و… را حمل و نقل دریایی می‌گویند که این نوع از حمل بار از طریق کانال‌های آبی، اقیانوس‌ها، دریاها انجام می‌شود.کالاهایی که از طریق حمل دریایی جابجا می‌شوند معمولاً حجم بالایی دارند. در این شیوه از حمل و نقل زمان زیادی برای رسیدن بار به مقصد صرف می‌شود. با وجود اینکه به دلیل یک سری از قوانین، حمل دریایی بار در برخی از کشورها ممنوع است، ولی همچنان در میان سایر شیوه‌های ارسال و حمل بار به دلیل محدودیت‌های کمتر، یکی از بهترین انواع حمل بار بوده و میزان بالایی از تجارت جهانی وابسته به این شیوه از ارسال کالا است.

کشور عزیزمان ایران بیش از ۲۷۰۰ کیلومتر مرز ساحلی دارد و با داشتن استان‌ها و جزیره‌های متعدد در شمال و جنوب، می‌تواند هر چه بیشتر در صنعت حمل و نقل دریایی فعالیت کند. بنابراین حمل دریایی بار یکی از انواع مهم ارسال بار از ایران (صادرات دریایی کالا) و یا ارسال بار به صورت دریایی به ایران (واردات دریایی کالا) خواهد بود.

مزایای حمل و نقل دریایی

> یکی از مزایای مهم حمل و نقل بین المللی دریایی، ارزانی این روش نسبت به بقیه روش‌ها است. این نوع حمل و نقل، توانایی جابه‌جایی حجم زیادی از بار را دارد و با پیشرفت علم و ساخت کشتی‌های بزرگ‌تر، امکان حمل بارهای سنگین وزن مقدور شده است و اکنون کشتی‌های پیشرفته توانایی حمل هزاران کانتینر را دارند.

> به دلیل اینکه انتقال بار دریایی در کانتینرها صورت می‌گیرد، این روش به عنوان روشی ایمن در حمل و نقل در نظر گرفته می‌شود.

> از حمل و نقل دریایی می‌توان به عنوان بهترین انتخاب برای حمل کالاهای سنگین و حجیم با قیمتی ارزان و با کم‌ترین خسارت و آسیب دیدگی استفاده کرد.

> با پیشرفت صنعت و تکنولوژی بیش از 90 درصد فرآورده‌های مایع و گازی مشتعل و خطرناک (DG) از طریق حمل دریایی و راه‌های آبی انجام می‌شود.

 شرکت سامان اکسپرس با سال ها تجربه در زمینه حمل و نقل دریایی می‌تواند شما تاجران و بازرگانان عزیز را در این مسیر یاری دهد.

مزایای سامان اکسپرس

سامان اکسپرس شرایط ارسال را با نیاز مشتری سازگار می‌کند.

چرا سامان اکسپرس؟!

نمایندگی در سراسر دنیا

امنیت در انتقال

سرعت در حمل و نقل

ارسال به سراسر دنیا

انواع بار در حمل و نقل دریایی

همانطور که گفته شد حمل و نقل دریایی جزو مهم‌ترین روش‌های حمل و نقل محسوب می شود. این روش از حمل و نقل برای سه نوع کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد:

حمل بار فله

حمل خرده بار یا کمتر از یک کانتینر (LCL)

حمل کانتینر (FCL)

حمل و نقل دریایی با کانتینر

کانتینرها از کاربردی‌ترین موارد در حمل و نقل دریایی هستند و بیش از 90 درصد روش‌های حمل دریایی با کانتینر است. کاربرد کانتینر در روش‌های حمل دریایی آن‌قدر فراگیر است که گاهی برخی افراد حمل و نقل دریایی را همان حمل با کانتینر می‌دانند. کانتینر در واقع یک محفظه بزرگ و ایمن، ضد ضربه و ضد آب برای حمل و نقل هستند. این محفظه‌ها در انواع وسایل حمل و نقل از کشتی‌های بزرگ گرفته تا کامیون‌ها قابل استفاده هستند. مزیت کانتینر‌ها این است که در جابه‌جایی بین وسایل مختلف نیازی به تخلیه آن‌ها نیست و به یکباره به کشور مقصد منتقل می شوند. بر روی کانتینرها در هنگام حمل و نقل معمولاً کدهایی درج می‌شود که این کدها اختصاصی هستند و سبب می‌شوند احتمال خطا در مسیر آن صفر باشد.

انواع روش‌های حمل و نقل دریایی

حمل دریایی بار به 4 روش اصلی تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم:

چارترینگ

شاید این اصطلاح را در خرید بلیط هواپیما شنیده باشید اما باید بدانید که اصطلاح چارترینگ در حمل و نقل دریایی به معنای اجاره‌ی کامل کشتی باری است. در واقع بعضی از افراد که کشتی و قایق برای خود خریداری می‌کنند، آن را برای حمل و نقل کالا به دیگر سازمان ها و شرکت ها اجاره می‌دهند؛ به این کار چارترینگ می گویند. چارترینگ مناسب ترین روش برای حمل و نقل محموله‌های فله جامد، فله مایع و محصولات صنعتی انبوه و کالاهای بدون بسته بندی و جعبه است.

گروپاژ

در روش گروپاژ، اگر شما خرده بار و بار کمی برای ارسال به صورت دریایی دارید که به اندازه فضای کانتینر نیست شرکت پست بین المللی که بار را از شما تحویل می‌گیرد، بار دیگر مشتریانش را نیز در کنار بار شما قرار می‌دهد تا یک کانتینر را به طور کامل پر کند و هم برای شما و هم برای شرکت حمل کننده بار به صرفه باشد.

همچنین مناسب ترین روش حمل و نقل خرده بار به صورت دریایی، روش گروپاژ است. کالاهای شخصی، دستگاه‌های حساس و کالاهای تعمیراتی معمولاً با روش گروپاژ حمل می‌شوند. دلیل اصلی استفاده از گروپاژ صرفه جویی در هزینه‌هاست زیرا در این روش تنها یک بارنامه صادر می‌شود و بار شما در کنار بارهای دیگر قرار می‌گیرد.

ترانشیپ (ترانشیپمنت)

ترانشیپ به ارسال و حمل ترکیبی بار گفته می‌شود. در این روش، کالا یا بار از طریق حمل دریایی مقصد یا کشور دیگری منتقل شده و پس از آن به روش حمل و نقل هوایی یا زمینی به مقصد اصلی بارگیری می‌شود. در سال‌هایی که کشور عزیزمان ایران با تحریم‌های بسیاری مواجه است استفاده از این روش سبب صرفه جویی در هزینه‌های حمل و نقل دریایی شده و نیز اینکه مشکل حمل مستقیم بار به کشور مقصد را برطرف نموده است.

کراس استافینگ

کراس استافینگ روشی بسیار رایج برای حمل دریایی بار از ایران است. در ایران به دلیل وجود تحریم‌ها بازرگانان این روش را نسبت به سایر روش‌ها ترجیح می‌دهند. در کراس استافینگ محموله بار به صورت مستقیم به سمت مقصد منتقل ولی بارگیری نمی‌شود و قبل از آن در کشتی دیگری بارگیری و سپس به مقصد اصلی انتقال می‌یابد. دلیل استفاده از این روش این است که بعضی از بندرها توانایی پهلوگیری کشتی‌های بزرگ و حجیم را ندارند و یا کشور مبدا مانند ایران تحریم بوده و نمی‌تواند به صورت مستقیم بار را به سمت مقصد مورد نظر بارگیری کند.

هزینه حمل و نقل دریایی چقدر است ؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، حمل و نقل دریایی مناسب‌ترین روش برای ارسال بارهای حجیم و سنگین (بالاتر از 500 کیلوگرم) است. نرخ حمل بار با کشتی به موارد زیر بستگی دارد:

> نوع بار: قیمت حمل دریایی به نوع باری که می خواهید منتقل کنید، بستگی دارد برای مثال مواد اولیه پالایشگاهی، سوخت خام، مواد غذایی و… هر کدام نرخ متفاوتی خواهد داشت.

> حجم و وزن بار:  اگر بار شما فله یا باری با وزن متوسط است قیمتی متفاوت از بار بسته بندی با حجم بالا دارد. به همین جهت مشخص شدن حجم و وزن بار بسیار مهم است. در بارهای FCL تعداد و نوع کانتینر در تعیین هزینه نهایی موثر است. برای بارهای LCL باید پالت‌های بار شما با بار شرکت‌های دیگر تجمیع شده تا به اندازه یک کانتیرنر شود؛ برای این بارها نیز حجم و وزن خرده بار در نرخ حمل بار با کانتینر موثر است.

> هزینه‌های دیگر مانند هزینه مجوزهای گمرکی، هزینه قبض انبار و ترخیص کالا، هزینه دموراژ، هزینه سوئیچ و یا کراس استاف نیز در صورت نیاز باید پرداخت شود.

در نتیجه لازم است کارشناسان ما اطلاعات کاملی درباره نوع و وزن کالا، محل دقیق مبدأ و مقصد و شرایط حمل داشته باشند تا بتوانند نرخ دقیق هزینه حمل دریایی بار را به شما اعلام کنند. در این راستا فرم استعلام قیمت را پر کنید تا در اسرع وقت کارشناسان سامان اکسپرس با شما تماس بگیرند.

برای استعلام هزینه فرم زیر را پر کنید.

با تکمیل این فرم کارشناسان سامان اکسپرس در اسرع وقت با شما تماس گرفته و به شما مشاوره رایگان ارائه می‌کنند.

استعلام قیمت سامان اکسپرس

اطلاعات(ضروری)
اطلاعات(ضروری)
اطلاعات
روش ارسال (اختیاری)

کلام آخر

حمل و نقل دریایی انتخاب اول بسیاری از تجار برای واردات یا صادرات کالا است. این روش انتقال کالا بسیار ایمن بوده و هزینه‌ آن نیز در بسیاری از موارد مقرون‌به‌صرفه است. شرکت سامان اکسپرس بهترین شرکت پست بین المللی تهران مجموعه‌ای باتجربه در زمینه حمل و نقل دریایی است. در نتیجه شما می‌توانید به آسانی حمل دریایی کالای خود را به ما بسپارید.

هر نوع مرسوله‌ای، هر جای دنیا

سامان اکسپرس برای هر نوع مرسوله‌ای بهترین و اقتصادی‌ترین روش ارسال را به شما معرفی می‌کند؛ کافیست از مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده کنید.

982140885160+

خدمات بار هوایی سامان اکسپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
هزینه پست به خارج از کشور

هزینه پست به خارج از کشور

هزینه پست به خارج از کشور یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد در زمان ارسال بار به خارج از کشور است...

مقالات سامان بیشتر بخوانید
صفر تا صد واردات تجهیزات پزشکی به ایران

صفر تا صد واردات تجهیزات پزشکی...

واردات تجهیزات پزشکی، شناخت قوانین و مقررات مرتبط با این حوزه امری اساسی و مهم است. در این راستا شما...

مقالات سامان بیشتر بخوانید
ارسال و صادرات زعفران به خارج (هر آنچه باید بدانید)

ارسال و صادرات زعفران به خارج...

زعفران یکی از محصولات پرطرفدار در بازارهای بین‌المللی است و ایران نقش مهمی در تولید این محصول گرانبها در عرصه...

مقالات سامان بیشتر بخوانید
قوانین حمل باتری لیتیومی و پاوربانک به خارج از کشور

قوانین حمل باتری لیتیومی و پاوربانک...

امروزه، بسیاری از وسایل و تجهیزات مورد استفاده در زندگی روزمره از تلفن همراه گرفته تا برخی از دستگاه‌های بزرگ...

مقالات سامان بیشتر بخوانید
شرایط ارسال بار از آمریکا به ایران + قوانین و هزینه ها

شرایط ارسال بار از آمریکا به...

آمریکا کشوری مستقل، مدرن و پیشرفته است که سالانه مهاجران بسیاری را از سراسر دنیا می‌پذیرد. همچنین ایرانیان بسیاری هر...

مقالات سامان بیشتر بخوانید
ارسال وسایل منزل به آمریکا بعد از برنده‌شدن در لاتاری

ارسال وسایل منزل به آمریکا بعد...

برنده‌شدن در لاتاری ممکن است رویای افراد بسیاری باشد. از آنجایی‌که دریافت اقامت دائم آمریکا با برنده‌شدن در لاتاری و...

مقالات سامان بیشتر بخوانید
واردات از چین | از مراحل تا محصولات و محاسبه هزینه

واردات از چین | از مراحل...

در دهه‌های اخیر کشور چین به بزرگ‌ترین صادرکننده دنیا تبدیل شده‌ است. به همین علت دور از انتظار نیست که...

مقالات سامان بیشتر بخوانید
حمل کالاهای خطرناک به خارج از کشور به صورت دریایی و هوایی

حمل کالاهای خطرناک به خارج از...

حمل کالاهای خطرناک و ممنوعه یکی از جنبه‌های مهم صنعت حمل‌ونقل است. این کالاها شامل مواد قابل‌ اشتعال، مواد منفجره،...

مقالات سامان بیشتر بخوانید
حمل و ارسال بار به عربستان

حمل و ارسال بار به عربستان

ارسال بار به عربستان چه به صورت فریت بار و چه به صورت تجاری و کارگو، به ویژه به شهرهای...

مقالات سامان بیشتر بخوانید
واردات استوک از دبی (معرفی بازارهای معروف دبی)

واردات استوک از دبی (معرفی بازارهای...

واردات استوک از دبی، یکی از فرصت‌های تجاری جذاب برای کسب‌وکارهای ایرانی است. دبی به عنوان یکی از مراکز تجاری...

مقالات سامان بیشتر بخوانید